1.Przystosowuje organizm do życia, wysiłku i zmiennych warunków przyrodniczych.
Trening sportowy jest procesem adaptacji do np. wysiłku, współpracy, współzawodnictwa. Przystosowanie do większego wysiłku to tzw. tolerancja wysiłkowa lub kondycja. Jedną z form przystosowania jest hartowanie np. na zimno, lub też na inne bodźce, w tym bodźce psychiczne .
Wniosek jest tylko jeden. Uprawianie sportu, podejmowanie jakiejkolwiek działalności sportowo – rekreacyjnej, udział w zajęciach wychowania fizycznego, imprezach sportowych, turystycznych jest najlepszym sposobem na przystosowanie organizmu dziecka do zmiennych warunków atmosferycznych, walki z przeciwnościami losu, podejmowania ryzyka.
2.Przeciwdziała niepożądanym zjawiskom rozwojowym przez wyrównywanie niedoboru ruchu. Wyrównuje te niedobory. Ma działanie profilaktyczne. Jest to regulacja bodźców.
Kompensacja to „zorganizowany system bodźców dopełniających oraz antybodźców, mających równoważyć ślepe działanie zbyt daleko posuniętej adaptacji” Uczeń przebywa w komfortowych warunkach, w pomieszczeniu zamkniętym, aktywność ruchowa jest dość ograniczona a kontakt z środowiskiem przyrodniczym również niewielki. Dlatego potrzeba ruchu jest bardzo duża. Bilans ruchowy dziecka w wieku wczesnoszkolnym jest wówczas wyrównany, jeśli jest aktywne ruchowo przez 5 – 6 godzin dziennie. Jest to dawka niezbędna do prawidłowego rozwoju. Zabiegi te leża w gestii każdego nauczyciele
3.Likwiduje niepożądane zjawiska w narządzie ruchu w ramach ich zaistnienia, naprawia. Ma działanie terapeutyczne.
Zabiegi korektywne powinny być wykonywane przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami.
4.Pobudza procesy rozwojowe.
Czynniki pobudzające rozwój człowieka dzielimy na:
biologiczne, których źródłem jest: woda, powietrze, słońce, pożywienie, aktywność fizyczna
-społeczne, których źródłem są: warunki finansowe, zwyczaje, tradycje, przyzwyczajenia, stopień uświadomienia uczniów, rodziców i nauczycieli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz